lørdag 10. desember 2011

Please tell me it's broken!

It's broken! Eksempel fra Namsos kirke.
Denne er til alle, for bruk i alle sammenhenger.

Når det er tomt for dasspapir på restauranten, når heisen står eller lyspæra har gått. Når det er for dårlig musikk på utestedet eller betjeningen er utrivelig. Når leveransen kommer for sent eller ikke i det hele tatt. Når det er feil farge. Når hun ikke kommuniserer klart hva hun vil eller når du skulle ønske at han befølte deg bittelitt lenger i den retningen. Når nettbanken ikke funker eller Lånekassas søknadsskjema er vanskelige å forstå. Når kaffen er for kald, biffen for rød eller det er hår i vaffelen. Når komfyren er skitten, det er hår i dusjen og hun aldri setter oppvasken inn i oppvaskmaskina.

Da er det ditt, og ingen andres ansvar å si ifra. Hvis du legger merke til at noe ikke virker som det skal, må du si ifra!

I Norge er det over 500 000 mennesker som defineres som funksjonshemmede. I tillegg finnes det flere hundre tusen mennesker som ikke klarer å bære en tung koffert opp eller ned en trapp. Allikevel kan heisen ved perrong 2 på Hamar Stasjon stå i over en uke. Hvorfor? Fordi ingen sier ifra.

Ingen kan bedre seg hvis de ikke vet hva som er galt.

Og legg til rette for at andre kan gjøre det samme


Når du er usikker på om du leverer en god tjeneste, om de ansatte synes du er en god leder, føler at en venn kanskje er litt irritert på deg eller lurer på om kundene dine er fornøyde. Når du er usikker på om du tilfredsstiller ham riktig eller på om brukergrensesnittet lever opp til forventningene. Når du føler at du kanskje har gjort noe dumt (eller veldig) bra, men er usikker på hvordan prosjektet oppfattes.

Da er det ditt, og ingen andres ansvar å spørre om det går greit, om det er godt nok, om hvor bra det er på en skala fra en til ti, om du skal klemme litt hardere (eller kanskje være mer forsiktig) eller om det er greit at du pleier å låne pizza fra fryseren uten å spørre så lenge du kjøper en ny dagen etter.

Det finnes ekstremt mye som ikke fungerer godt nok fordi folk ikke legger tilrette for skikkelig tilbakemelding - og fordi folk i utgangspunktet er dårlige på å gi tilbakemelding.


Jeg har gjort det til en vane å prøve å alltid si ifra. Stort sett blir folk glade for å få tilbakemelding, og selv kritiske dysfunksjonaliteter kan påpekes på en trivelig måte. I tillegg prøver jeg å gjøre det lettest mulig å komme med tilbakemelding på ting jeg selv gjør.

Kom gjerne med tilbakemeldinger og innspill under denne teksten!

PS: En klesforretning i Østfold har spesialisert seg på å være ærlig. De sier helt ærlig direkte til kundene hvordan de ser ut i klærne de prøver på seg. "Det der passer ikke for deg! Kanskje du skal prøve noe uten striper?" Dette skaper merverdi for kundene fordi de får ekte råd om egen klesstil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar